کولر گازی

تنظیم تسمه کولر آبی

تسمه کولر آبی

تسمه یکی از قطعات و اجزای کولر آبی است. این وسیله قیمت چندانی ندارد ولی در کارکرد کولر تاثیر زیادی دارد. وظیفه تسمه، انتقال نیروی چرخشی دینام به توربین است. تنظیم تسمه کولر آبی در هنگام سرویس کولر انجام می شود. این وسیله ساده یک کالای مصرفی است که خیلی زود فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. تسمه در جلوگیری از داغ شدن و سوختن دینام نقش مهمی دارد. تسمه ای که درست تنظیم شده، شل یا سفت نیست و موجب می شود تا کولر ، بدون صدا کار کند. بی کیفیت شدن و خرابی این وسیله به ظاهر ساده، می تواند کارکرد کولر آبی را مختل کند.

تسمه کولرآبی چه کاری انجام می دهد؟

تسمه کولر به مانند شناور و توربین هوای کولر جزو قطعات مکانیکی کولر است. با چرخش تسمه باعث انتقال نیرو از سمت موتور به سمت کمپروسورکولر می شود. تسمه کولرآبی بر روی پولی موتور و پروانه سوار قرار می گیرد و برای لغزش های جزئی طراحی شده است که کار یاتاق های کولر را راحت تر می کند.

علائم شل بودن تسمه کولرآبی چیست؟

  • ایجاد صداهای ناهنجار
  • لرزش کولر آبی
  • لغزش موتور کولر
  • باد گرم کولر آبی

زمان تعویض تسمه کولرآبی

هنگام سر و صدای زیاد کولر شک نداشته باشید که یکی از دلایل آن پارگی تسمه کولر است و باید تعویض تسمه کولر آبی را به سرعت انجام دهید. البته همیشه سر وصدا نمی تواند علت خرابی تسمه باشد بلکه ممکن است کولر کار کند اما خنک نشود که شل بودن تسمه کولر باعث ایجاد این کار می شود.

زمان تعویض تسمه کولر

مشاهده‌ی هرگونه خوردگی یا پارگی یا صدای ناهنجار، از علائم خرابی تسمه می‌باشد که نیاز به تعویض دارد. گاهی مواقع نیز تسمه کولر آبی شل شده و به همین علت، باد کولر گرم می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با مطالعه بخش تنظیم تسمه کولر، آن را سفت کرده و مشکل را برطرف کنید.

در صورت شل شدن تسمه، به غیر از باد گرم، علائم دیگری نیز وجود دارد که شامل لرزش موتور کولر، لرزش بدنه کولر و ایجاد صدای ناهنجار می‌باشد.

نحوه تعویض تسمه کولر آبی

در صورتی که تسمه کولر نیاز به تعویض داشته‌باشد، ابتدا کولر را خاموش کنید. در‌های کولر را باز کرده و کنار بگذارید. سپس به کمک پیچ‌گوشتی، پیچ‌های زیر موتور را شل کنید. با جابه‌جایی موتور در ریل خود، تسمه را از دور پولی در بیاورید و درنهایت تسمه را باز کنید.

معمولاً اندازه‌ی تسمه بر روی آن حک شده. با مشاهده‌ی آن، تسمه متناسب با کولر خود را تهیه کرده و اقدام ‌به نصب آن کنید. پس از خرید تسمه، آن را روی پولی‌ها قرار داده و سپس پیچ‌های موتور را سفت کنید.

چگونه تسمه کولرآبی را سفت کنیم

اگر تسمه کولر آبی سفت یا کمی شل باشد، می‌توانید با رگلاژ کردن و تنظیم محل قرار گرفتن موتور کولر این مشکل را رفع کنید. برای این کار لازم است ابتدا 4 عدد پیچ زیر موتور کولر آبی را شل کنید و سپس برای سفت کردن تسمه کولر آبی، دینام را بالا‌تر و برای شل کردن تسمه کولر آبی، دینام را پایین تر بیاورید و دوباره پیچ ها را سفت کنید. بهترین میزان سفتی تسمه کولر آبی در شرایطی است که پس از خاموش شدن کولر، کار چرخش پروانه به سرعت متوقف نشود، یعنی شل یا سفت نباشد. پس وقتی شما کولر را خاموش میکنید اگر تسمه کولر آبی رگلاژ و تنظیم باشد ، پروانه کولر باید بعد از چندین دور چرخیدن متوقف شود و نه بلافاصله که این امر مشکل ساز نشود.

رگلاژ کردن تسمه کولر

مورد بسیار مهمی که باید در رابطه با تعویض تسمه کولر آبی به آن توجه شود، چگونگی تنظیم آن در زمان رگلاژ کردن است. در صورتی که بعد از رگلاژ کردن تسمه کولر، تسمه زیادی سفت و یا حتی شل باشد، هم در حرکت پروانه و موتور خلل ایجاد می‌کند و هم ممکن است صداهای ناهنجار ایجاد کند.

برای رگلاژ کردن تا ۴ پیج که در زیر دینام قرار دارد را باز کنید. برای سفت کردن دینام را بالاتر و برای شل کردن، دینام را پایین تر بکشید و بعد پیچ ها را ببندید.

یک کامنت بزار

ایمیل شما منتشر نمی شود ضروری : *